Kokusai Shorinjiryu Karatedo

Kokusai Shorinjiryu Karatedon perustajan Soshi Matsuoin opettaja oli aikaisemmin sensei Motomu Ikubo 8. dan Hanshi (Shorinjiryu Renshinkan Karatedo). Ikubo-Sensei oli suoraan  Soke Tamotsu Isamun lähioppilas. Soshi Matsuoi aloitti harjoittelun Ikubo sensein alaisuudessa 16-vuotiaana vuonna 1968-69. Vuonna 1976 Soshi Matsuoi muutti Suomeen opettamaan Shorinjiryu Renshinkan Karatedo -tyylisuuntaa. Harjoittelu opettaja-oppilassuhteessa Ikubo sensein kanssa jatkui aina vuoteen 2006 saakka.

Kokusai Shorinjiryu Karatedo eriytyi omaksi tyylisuunnakseen vuonna 2005. Tyylisuunnan perusti Soshi Yuji Matsuoi 8.dan Hanshi pohjautuen omaan, vuosikymmenten mittaiseen taustaansa Shorinjiryu Renshinkan Karatedon piirissä. Tekniikat pohjautuvat ulkomuodoltaan hyvin pitkälti Soke Tamotsu Isamun vuonna 1955 perustamaan Zen Nippon Shorinjiryu Renshinkan Karatedo -tyylin alkuperäisiin muotoihin. Tyylisuunnan sisältöä ja ideologiaa Soshi Matsuoi on edelleen kehittänyt omannäköisekseen kunnioittaen kuitenkin Soke Tamotsu Isamun näkemystä.

Kokusai Shorinjiryu on monipuolinen taistelutaito, johon kuuluu lyöntien ja potkujen lisäksi lukkoja, heittoja ja asetekniikoita (Shorinjiryu ryukyu Kobujutsu). Tyylisuunta noudattaa 8.dan vyöarvosysteemiä.

Shorinjiryu-karatelle ominaisia piirteitä ovat pyörivät tekniikat, potkupainotteisuus, hyppypotkujen ja -lyöntien käyttö ja vartaloväistöt torjunnoissa. Asennot ovat varsin pystyjä ja kapeita. Tyylisuunnan kilpailut eroavat totutuista karatekilpailuista, sillä otellessa käytetään käsi-, rinta- ja pääsuojaa (bookuzuki kumite). Tämän tarkoitus on mahdollistaa voimakkaamman kontaktin käyttö.

Lue lisää Suomen Shorinjiryu -yhdistyksen sivuilta